Polski design ponownie podbija międzynarodowe rynki sztuki. Tym razem, niezwykła kolekcja „Ludzie z fabryki porcelany”, autorstwa ceramika Arkadiusza Szweda, pod kuratorstwem antropolożki Ewy Klekot, została zaprezentowana przez Instytut Adama Mickiewicza na wernisażu w Sofii. Wszystko, w ramach promocji polskiego designu w Bułgarii.
Wystawa odbyła się na 27 czerwca. Jej współorganizatorem został Instytut Adama Mickiewicza w Warszawie, we współpracy z Instytutem Polskim w Sofii.
Wystawa do tej pory prezentowana była przez IAM na Design March w Islandii (2016), Designblok i Plzen Design Week w Czechach (2017) oraz podczas Triennale Ceramiki UNICUM 2018 w Słoweńskim Muzeum Etnograficznym w Lublanie.
„Ludzie z fabryki porcelany” to unikalny projekt, będący hołdem dla pracowników fabryki
i niezwykłego kunsztu ręcznego wykonania porcelanowych produktów. Współtworzyli go Ewa Klekot – antropolożka zajmująca się m.in materialnością i wartościowaniem rzeczy uznawanych za dizajn, sztukę, zabytek, eksponat muzealny oraz Arkadiusz Szwed – projektant, technolog ceramiczny, specjalista w zakresie form przemysłowych, kierownik pracowni ceramicznej School of Form.
Fot. Arkadiusz Szwed
W ramach projektu wytypowany zespół z ćmielowskiej fabryki założył rękawice, których palce zanurzone zostały w kobalcie. Ślad ich dotyku pozostał na produktach prawie niewidoczny – aż do czasu wypału, kiedy kobalt przyjął ciemnoniebieską barwę. W ten sposób porcelana stołowa zachowała dotyk rąk pracownika, ujawniając rolę czynnika ludzkiego w produkcji przemysłowej.
Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że nad każdym produktem pracuje sztab ludzi, przez których ręce przechodzi każda filiżanka czy talerz. Projekt uświadamia, że tworzenie porcelany to unikalne połączenie idei projektanta z działaniem zespołu technologów, rzemieślników i wreszcie artystów malarzy dekorujących obiekty.
Na wernisażu, Instytut Adama Mickiewicza zaprezentował także fotografie, przedstawiające pracowników fabryki podczas procesu produkcji, które pozwalają odkryć bezcenny czynnik ludzki
i utalentowanych twórców porcelany.
Projekt „Ludzie z fabryki porcelany”, zrealizowany został w Polskich Fabrykach Porcelany Ćmielów
i Chodzież S.A.
Fot. Arkadiusz Szwed
Polska Grupa Porcelanowa łączy potencjał trzech wiodących fabryk porcelany w Polsce. Ideą jej powstania, w lipcu 2018 roku, było zwiększenie dostępności wysokiej jakości produktów z wielopokoleniową tradycją. W ramach Grupy funkcjonują cztery odrębne marki: Ćmielów, Lubiana, Chodzież oraz Ćmielów Design Studio, które różnicuje rodzaj oferty, a łączy chęć realizacji potrzeb klientów, dla których fabryki szczycące się długoletnią tradycją produkują najwyższej jakości zastawę stołową. Jako grupa łącząca tradycję ze współczesnością, PGP chce wyróżniać się nie tylko doskonałym wzornictwem i jakością, ale także sprawnością organizacji i nowoczesnymi systemami współpracy z dynamicznie zmieniającym się rynkiem.
Kolekcje Ćmielowa to powrót do źródeł poprzez odtwarzanie najstarszych, jedynych w swoim rodzaju, kolekcjonerskich fasonów tradycyjnej porcelanowej zastawy. Ta klasyczna i tradycyjna marka słynie z historycznych zestawów porcelany stołowej w nowym ekskluzywnym wydaniu. Ćmielowskie produkty trafiają do monarchów i głów państw na całym świecie.
Instytut Adama Mickiewicza jest narodową instytucją kultury, której misją jest budowa i komunikacja wymiaru kulturalnego marki Polska poprzez aktywny udział w międzynarodowej wymianie kulturalnej. Instytut zrealizował i realizuje projekty kulturalne w 70 krajach na 5 kontynentach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Rosji, Izraelu, krajach Beneluksu, Hiszpanii, Austrii, Szwecji, Francji, Niemczech, Turcji, USA, na Ukrainie, Litwie, a także w Algierii, Maroku, Indiach, Japonii i Chinach. W ramach dotychczas zrealizowanych działań IAM zaprezentował blisko 5 550 wydarzeń, które obejrzało blisko 52 miliony widzów na pięciu kontynentach. Wszystkie projekty prowadzone przez Instytut sygnowane są flagową marką Culture.pl.